اینستاگرام شیرازکودک

Lbd چیست؟

روش Lbd و حواس پنجگانه کودکان



ما آگاه هستیم که کودکان پس از عبور از سن سه سالگی باید در محیطی علاوه بر خانواده برای آشنایی با دنیای جدید، راه و روش زندگی را نیز بیاموزند و با افراد جدیدی از همسالان خود برخورد کنند. اما این مسئله مهم می باشد که کودکان در چه محیطی و  تحت چه آموزش‌هایی قرار می‌گیرند؟

 روش LBD یکی از پرطرفدارترین این روش‌ها بوده و قدمتی بیش از یک قرن دارد.
در این روش معلمان تلاش می‌کنند تا آموزش‌هایی براساس اصول حاکم بر رشد طبیعی و همچنین نیازهای فردی هر کودک را با توجه به بازی های گروهی و همچنین فعالیت های فردی برای کودکان فراهم آورند. این روزها روش LBD در اکثر مدارس پیش دبستانی و مهد کودک های و مراکر خصوصی اکثر کشورها در حال تدریس است.
در اینجا توضیحاتی مختصر که بخشی از کودکان‌زیر شش سال را در بردارد، خدمت شماارائه میگردد🙏🏻 
 

ال بی دی روشی است که براساس یادگیری شناختی و برپایه ایجاد شناخت و یا تغییر در بینش‌هایی که از گذشته در ذهن کودک ایجاد شده، به وجود می‌آید.
قرار دادن بصیرت، کشف و حل مسائل و جریان درونی از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این روش محسوب می شود. در واقع در این روش هیچ نیازی به حفظ کردن مطالب از جانب کودکان نیست زیرا تنها با ایجاد انگیزه درونی مطالب مورد نظر به آنها آموزش داده میشود

در این‌شیوه کمک می شود تا کودکان تحت آموزش‌های مبتنی بر ارزش‌های زندگی قرار گیرند و یک زندگی راحت تر و بهتر را در پیش بگیرند. از همین رو باید بدانید که فلسفه این روش براساس صلح، همکاری و همچنین احترام متقابل است.
در این روش اغلب معلمان به کودکان آموزش می‌دهند و آنها را ترغیب می‌کنند تا به یکدیگر احترام بگذارند و معلمان نیز کودکان را بدون توجه به تفاوت‌هایی که با یکدیگر دارند تنها با توجه به ارزش‌های انسانی آن‌ها در نظر می‌گیرند. به همین دلیل است که حتی وقتی یک کودک کم شنوا در چنین محیطی حضور پیدا می‌کند کمتر از سایر موسسات مورد آزار همکلاسی‌های خود قرار می‌گیرد.

در روش LBD به کودکان به عنوان بخشی از آینده و سازندگان آینده نگاه می‌شود و به مرور زمان این افکار در ذهن کودکان جای می‌گیرد. معلمانی که این روش‌ها را آموزش می‌دهند در تلاش هستند تا با تاکید صلح و دوستی جهانی بر پایه صلح را فراهم آورند. به همین دلیل است که شرکت در این کلاس‌ها حتی برای کودک کم شنوا مفید است و به نوعی آرامش بخش روزهای پرتنش زندگی او محسوب می‌شود.
 
به طور کلی اهداف در دو روش خلاصه می شود:
**
ارتقای «کل» یک کودک

سرعت استاندارد آموزش هر کودک

** 
حال پس از اینکه نسبت به کلیات اهداف Lbd  آگاهی پیدا کردید باید در جریان باشید که در این روش سعی می‌شود که فعالیت‌های روزمره کودکان که شامل رشد هیجانی، اجتماعی، فیزیکی و تحصیلی است به آن‌ها آموزش داده شود و به طور کلی تمامی افرادی که در آموزشگاه‌ها مشغول به فعالیت هستند در تلاش‌اند تا حس احترام به خویشتن، دیگران و محیط را چه در زندگی فردی و چه در زندگی اجتماعی به کودکان بیاموزند. این روش به کودکان می‌آموزد که آنها منحصر به فرد هستند و در این دنیای بزرگ نقش مهمی را ایفا می‌کنند. از همین رو ارزش‌هایی همانند حقیقت، عمل صحیح، صلح، عشق و دوستی و عدم تجاوز به حقوق دیگران به آنها آموزش داده می‌شود. 
متمرکز شدن در دنیای کودکان باعث می‌شود که شما به این مسئله پی ببرید که آن‌ها نسبت به هر چیزی که در این دنیا وجود دارند کنجکاو هستند و همین مسئله عامل اصلی یادگیری سریع و راحت‌تر آنها است. از همین رو در حین طراحی برنامه‌‌های آموزشی lbd برای این مسئله جایگاه ویژه ای در نظر گرفتند تا یکی از اهداف اصلی آنها برانگیختن حس اشتیاق در کودکان باشد تا یک تجربه لذت بخش را در اختیار کودکان قرار داده و آن‌ها بدون هیچ مشکلی به سراغ علایق خود بروند و بتوانند آن را در تمام طول زندگی ادامه دهند و به موفقیت دست پیدا کنند.
همچنین مورد دیگری که در رابطه با این روش وجود دارد این است که این آموزش کمک می‌کند تا کودکان از شر مفاهیم خشک و انتزاعی خلاص شوند و دنیای اطراف خود را بهتر درک کنند و با سرعتی که مختص خودشان است به سراغ یادگیری مفاهیم موجود رفته و به سمت جلو حرکت کنند از همین رو هیچ زور و اجباری بر روی آن‌ها قرار ندارد تا معطل دیگران شوند و افرادی که دیرتر آموزش می‌بینند از ناتوانی خود در برابر دیگران احساس ناکامی و عجز کنند.
 

❤❤اهداف روش

ارتباط میان زندگی عملی و مهارت های زندگی

در زندگی عملی به کودکان آموزش داده می‌شود که با استفاده از چه روش‌هایی از عهده انجام کارهای شخصی و همچنین فعالیت‌های روزمره خود در زندگی عادی برآیند.
از همین رو از روش lbd به عنوان یک روش «علمی- آموزشی» یاد می‌شود که بر روی مراحل پیشرفت کودک از خردسالی تا بزرگسالی تمرکز دارد.
در هر کدام از مراحل این آموزش، کودک در حال یادگیری مهارت‌های سخت و حساسی است که به او کمک می‌کند تا در برهه‌های مختلف زندگی بتواند از شر مشکلات خلاص شود. مهارت‌هایی از قبیل بستن بند کفش هایش، جمع کردن وسایل ونظم،روابط اجتماعی ... که هر کدام می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر زندگی او در آینده داشته باشد.
اگر بخواهیم به طور کامل تر توضیح دهیم باید بگوییم که این روش  بر روی مهارت‌های زندگی متمرکز شده است و کمک می کند تا کودکان کارهای روزمره خود را با کنجکاوی و دقت بیشتری به سرانجام برسانند.
 

🔴باید در جریان باشید که در این روش برای آموزش ریاضیات برنامه ویژه ای را برای کودکان در نظر گرفته است و به آن‌ها یاد می‌دهد که بشمارند تا در آینده این توانایی را بدست آورند که اشیاء سخت و جامد مانند مهره‌های رنگی را نیز مورد شمارش قرار دهند.
البته باید بدانید که این بخش تنها بخش آموزش ریاضیات نبوده و معلمان مفاهیم انتزاعی ریاضی را به شیوه‌ای ملموس و جذاب برای کودکان شرح می‌دهند. مفاهیم ناملموس ریاضی قابل دیدن، لمس و حس کردن می‌شوند و به این ترتیب درکی عمیق از آن‌ها فراهم می‌آید.
به عبارت بهتر، یک کودکی که تحت آموزش روش است مفاهیم اولیه ریاضیات را از طریق دو روش آموزش می‌بیند: 

کارکردن با وسائل قابل لمس

روش های تئوری در سطوح دبستانی

 
در واقع محققان به این نتیجه رسیده‌اند که اگر در سال‌های اولیه زندگی یک کودک وسایل ریاضی در دسترس او قرار داشته باشد او به سادگی و با خوشحالی بسیاری از واقعیت‌ها و مهارت‌های حساب را (همانند سازی) می‌کند در حالیکه در سال‌های بعد برای درک این واقعیت‌ها به صورت انتزاعی ساعت‌های طولانی تمرین و ممارست، مورد نیاز است در صورتیکه در این روش کودک به طور  غیر مستقیم  حقایق  را کشف می‌کند.
اگر بخواهیم به برخی از این بازی‌ها اشاره کنیم باید مواردی همانند شمارنده‌ها که در آن کارت‌های شماره روبه‌روی کودک قرار می‌گیرد و او به سادگی می‌تواند نسبت به شمارش آن‌ها اقدام کرده و به صورت عینی نیز اعداد مورد نظر را دریافت نماید. این کارت‌ها به سادگی در دسترس بوده و می‌توان آنها را حتی در منزل تهیه کرد. 
 

یادگیری به وسیله حواس پنجگانه

بسیاری از افرادی که نسبت به روش آگاهی دارند بر این عقیده اند که کودکان خردسال در طی سال‌های عمر خود حواس متفاوتی را تجربه می‌کنند که هر مرحله از این حواس آمادگی لازم برای دریافت مهارت‌های مهم زندگی را در اختیار آن‌ها می‌گذارد.
اگر کمی در رابطه با این روش آموزشی کنجکاو شوید متوجه این مسئله خواهید شد که بسیاری از محققان توسعه این حواس را در سنین  2 تا 6 سالگی بیشتر از هر زمان دیگری می‌دانند. زیرا در این برهه از زمان تمایل استفاده از این حواس در کودکان افزایش پیدا کرده و سعی در تکمیل کردن آن‌ها دارند از همین رو در این روش  به گونه‌ای طراحی شده است که حس لمس کردن، دیدن، شنیدن و حرکت را به طرق مختلف بیاموزند و از آن استفاده نمایند.


رشد اجتماعی و گروهی کودک

ا باید در جریان باشید کودکان را در گروه های سنی مختلف تقسیم بندی می کنند و آداب مختلف اجتماعی و همچنین کمک به همنوع را به آنها آموزش می دهند.
همچنین کودکان در این گروه ها می آموزند که با دوستان بزرگتر و همچنین کوچکتر خود چه رفتاری داشته باشند و با استفاده از این آموزش ها به گسترش روابط اجتماعی خود بپردازند. به طور کلی در موسسات آموزشی تلاش می شود تا آداب و رسوم کشورهای دیگر را به کودکان بیاموزند و همچنین نسبت به روش زندگی حیوانات نیز آگاهی پیدا کنند. 
 
 


یکی از اصلی‌ترین اهداف این روش آموزش کودکان با استفاده از حواس پنج‌گانه است نه اینکه کودکان تنها از طریق شنیدن، خواندن و دیدن آموزش های لازم را دریافت نمایند.
هنگامی که کودکان تحت آموزش قرار می‌گیرند به راحتی می‌توانند فعالیت‌های مورد علاقه خود را از میان ده ها انتخابی که بین مباحث مختلف هست انتخاب کنند.
همانطور که قبلا گفتیم کودکان در کلاس‌های در گروه‌های مختلفی قرار می‌گیرند و این فرصت به کودکان بزرگ‌تر داده می‌شود تا دانسته‌های خود را به کودکان کوچکتر منتقل نمایند.
اگر بخواهیم به تفاوت کلاس‌های این روش با مراکز عادی بپردازیم باید بگوییم که اصلی‌ترین تفاوت‌های آن در چگونگی تعلیم مهارت‌های اجتماعی و تحصیلی است.
مربیان در این روش همواره شرایطی را فراهم می‌آورند و فعالیت‌هایی را برای کودکان در نظر می‌گیرند که به صورت انفرادی و همچنین گروهی بتوانند از پس انجام آن برآیند و معلمان تنها نقش راهنما و حمایتگر را برای آنها ایفا می‌کند
 یکی از مهمترین مسائلی که در آن پرداخته شد به وجود آوردن محیطی مادی و اجتماعی بود که با استفاده از آنها نیازهای کودکان و همچنین فعالیت‌های مورد نیاز آنها شناخته شود و با کمک ابزار و وسایل جذاب توانایی بالقوه آنان را پرورش دهد.
معلمان برای اینکه بتوانند در این روش به فعالیت بپردازند باید به فردی صبور، مشاهده گر و همچنین با حوصله تبدیل شوند تا بتوانند در محیطی با انواع مختلفی از کودکان دوام آورند.
آنها باید چگونگی یادگیری کودکان و همچنین روش‌های استفاده از ابزارها را در کودکان را مورد بررسی قرار دهند و به آنها کمک کنند تا فعالیت‌های آزاد خود و کار با گروه، مهارت‌های اجتماعی، انضباط، اصول آزاد منشی و حل تعارضات شخصی را تمرین کنند.
در محیط آموزشی lbd، مربی، مواد آموزشی مورد نیاز کودک (ابزار و یا حتی وسایل دست ساز) را در اختیار او می‌گذارد تا بتواند کار خود را انجام دهد.


📲ارسال این صفحه